RO e-Transport 2025

RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport reprezintă o inițiativă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Implementat inițial în 2022, acest sistem a suferit modificări semnificative în 2025, vizând extinderea obligațiilor și introducerea de noi termene pentru conformare.

1.Cine are obligația de raportare?

Următoarele categorii de operatori economici sunt obligate să utilizeze sistemul RO e-Transport:

  • Importatorii și exportatorii de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • Firmele care efectuează transporturi intracomunitare de astfel de bunuri;
  • Beneficiarii și expeditorii de mărfuri transportate pe teritoriul României;
  • Transportatorii care efectuează curse interne și internaționale de bunuri cu risc fiscal.

2.Date necesare si mod de functionare.

În sistemul RO e-Transport, trebuie raportate datele referitoare la transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat sau, în anumite cazuri, și alte categorii de transporturi, în funcție de legislația în vigoare. Iată care sunt principalele date care se raportează:

  • Date despre expeditor și destinatar -Denumirea și datele de identificare ale expeditorului și destinatarului (CUI/CIF, adresa etc.)
  • Date despre transport :
    • Data și ora estimată a începerii transportului
    • Locul de încărcare și locul de descărcare (adresele exacte)
    • Tipul transportului (național, intracomunitar – achiziție/livrare, sau alte operațiuni comerciale)
    • Durata de valabilitate a codului UIT (calculată automat în funcție de tipul transportului)
  • Date despre mijlocul de transport :
    • Numărul de înmatriculare al vehiculului
    • Tipul vehiculului
  • Date despre bunuri:
    • Denumirea produselor
    • Codul NC (nomenclatura combinată) – pentru identificarea tipului de produs
    • Cantitatea și unitatea de măsură
    • Greutatea totală
    • Valoarea bunurilor (fără TVA)
    • Ambalajele – dacă este cazul

3.Codul UIT.

Codul UIT este generat automat de platformă după ce sunt completate datele, cu cel mult 3 zile înainte de data transportului. Acesta este valabil 5 zile calendaristice pentru transporturile naționale și 15 zile calendaristice pentru achizițiile din alte țări ale Uniunii Europene sau pentru anumite operațiuni comerciale, începând cu data declarată pentru începerea transportului.Codul UIT este necesar în următoarele situații:

Transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat:

  • .Pe teritoriul național, dacă vehiculul are o masă maximă autorizată de minimum 2,5 tone și transportă bunuri cu o masă brută totală de peste 500 kg sau o valoare totală de peste 10.000 lei

Transporturi internaționale:

  • Pentru toate tipurile de bunuri (nu doar cele cu risc fiscal ridicat), dacă sunt îndeplinite condițiile de mai sus.

4.Ce bunuri trebuie raportate?

Lista completă conform Ordinului 802/2022 o găsești aici.

Livrari intracomunitare : Conform Ordinului 1337/2024, orice transport cu masă maximă autorizată de minimum 2,5 tone și bunuri cu o masă brută totală de peste 500 kg sau o valoare totală de peste 10.000 lei trebuie raportate în sistem și necesită cod UIT , indiferent dacă sunt considerate cu risc fiscal sau nu.

5.Transmiterea datelor GPS

Conform OUG nr. 41/2022, operatorul de transport rutier are obligația să asigure transferul datelor de poziționare în timp real ale vehiculului utilizat, pentru întreaga durată a traseului, în cazul transporturilor de bunuri monitorizate prin Sistemul RO e-Transport.

De asemenea, operatorul de transport rutier trebuie să doteze vehiculele utilizate cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, care folosesc tehnologii de localizare și transmitere a datelor prin satelit. Această obligație nu se aplică dacă vehiculul dispune deja de echipamente capabile să transmită automat aceste date.

Totodată, operatorul este responsabil să pună la dispoziția șoferului codul UIT generat de sistem, care trebuie prezentat pe durata transportului.

Conducătorul auto are obligația de a porni dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național și de a-l opri doar după livrarea bunurilor la destinația indicată sau după ieșirea din țară.

Conform Ordonanței nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, un operator de transport rutier este orice întreprindere care desfășoară activități de transport rutier de mărfuri și/sau persoane contra cost, fie că este stabilită în România sau într-un alt stat.

De la 1 ianuarie 2025, este obligatorie transmiterea datelor GPS către ANAF pentru transporturile cu bunuri declarate pe cod UIT. Conform OUG 29/2025, sancțiunile pentru netransmiterea coordonatelor GPS sunt suspendate până la 31 decembrie 2025, dar obligația de transmitere rămâne.

6.Sancțiuni aplicabile de la 1 ianuarie 2026.

Nerespectarea obligațiilor impuse poate atrage:

  • Amenzi de până la 100.000 RON pentru persoane juridice;
  • Amenzi de până la 10.000 RON pentru șoferi;
  • Confiscarea bunurilor transportate fără documente legale;
  • Sancțiuni pentru lipsa transmiterii datelor GPS.

7.Concluzie

RO e-Transport aduce schimbări majore în monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal. Este esențial ca operatorii economici să se informeze și să se conformeze cerințelor legale pentru a evita sancțiunile și a contribui la un mediu fiscal transparent.

Alte articole asemanatoare gasesti aici.